Тренувальні вправи. Дієприкметниковий зворот

                                Дієприкметниковий зворот
Від виділеного дієслова утворити дієприкметник. Речення перебудувати таким чином, щоб дієприкметниковий зворот не відокремлювався комою. Пояснити розділові знаки.
Листя стало схоже на гору хрумкого печива, яке посипали цукровою пудрою.
Біля входу в парк, який поріс високою травою, панувала тиша.

Із пари речень утворити одне, в якому використовується дієприкметниковий зворот. Підкреслити граматичну основу. Виділене слово розібрати за будовою.
Безмежний степ спав. Його укрив сніг.

Списати речення, розставити розділові знаки.
     Усі побігли по греблі обсадженої знизу вербами. Небо обсипане мерехтливими зорями тихо гасло.

Спишіть речення, розставляючи розділові знаки.
1.Небо збіліле від спеки вже сивіє мов попеліє (Леся Українка). 2. Через двадцять років після смерті Тараса Шевченка музей створений на Чернечій горі гостинно відчинив двері для перших відвідувачів. 3. Крива похилена хатинка з чорною стріхою і білими стінами стояла поміж закинутих із забитими вікнами осель (М. Коцюбинський). 4. За горами гори хмарою повиті засіяні горем кровію политі (Т. Шевченко). 5. А за річкою попід кучерявим зеленим лісом височіла гора вкрита розкішними килимами ярини (За М. Коцюбинським). 6. Несподівано на вулицю вилетіли довгі санки запряжені парою коней (О. Копиленко). 7. Вийди коханая працею зморена хоч на хвилиночку в гай (М. Старицький).

Спишіть речення. Підкресліть дієприкметникові звороти й обгрунтуйте, чому вони не відокремлюються комами. Перебудуйте речення так, щоб дієприкметникові звороти виділялись комами.
1.Край моря сонце золотить укриті лісом гори (Н. Забіла). 2. Чужим ножем краяний хліб не смакує (Народна творчість). 3. І сп’янілий до нестями вечір квітами пропах, солов’їними піснями заливається в кущах (В. Сосюра). 4. Марно втраченого дня не повернеш (Народна творчість). 5. Умитий дощем ліс, здається, як і ми, дихає на повні груди (О. Рибчинський).

Складіть і запишіть речення, використавши подані дієприкметники із залежними словами й означувані слова.
Розмова (вчасно розпочата), обов’язки (правильно розподілені), поведінка (вихована в родині), батькові руки (простягнуті для підтримки), мамині очі (осяяні любов’ю), брат і сестра (ніжно люблені).

 Спишіть речення, розставте розділові знаки. Поясніть пунктограми.
Одцвітають чорнобривці  посаджені маминими руками.
Ще спить земля засипана снігами. Каштани нагадують свічки розбуджені весною. Каштани розбуджені весною, нагадують свічки. Розбуджені весною каштани нагадують свічки. Земля засипана весняними квітами нагадувала килим.

Перебудуйте і запишіть речення так, щоб дієприкметниковий зворот стояв на початку речення, перед означуваним словом. Звороти підкресліть.
1)Чудово блищало небо, засіяне зорями.  2)  Село, зачароване зоряним небом,  синіє розкиданими хатками. 3)  Хмиз, підкинутий у вогнище,  спалахнув і яскраво осяяв усю галявину.

З кожної пари речень утворити одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом. Звороти підкресліть, поясніть вживання розділових знаків.
1) Яблуні посхиляли до землі гілля. Воно обтяжене запашними плодами.
2) Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розкриті назустріч теплу та світлу.
3) Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розмлоєні останнім теплом осені.


Коментарі

  1. Велика вдячність за такий хороший урок, що містить змістовну підбірку практичного матеріалу!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Безсполучникове складне речення. Тренувальні вправи

тренувальні вправи чергування приголосних