конспект уроку. І Котляревський. "Наталка Полтавка"

Тема уроку.  Іван Котляревський «Наталка Полтавка».
Мета уроку.  Навчити учнів характеризувати образи п’єси; на образі Наталки з’ясувати визначальні риси українських дівчат, розкрити роль народної творчості у п’есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати високі естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.
Тип уроку. комбінований урок
Обладнання: тексти п’єси «Наталка Полтавка», мультимедійна презентація, портрет українки,  роздатковий матеріал.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, музика, образотворче мистецтво.
ХІД УРОКУ
ІОрганізаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.     Перевірка домашнього завдання.
Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!»
Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.
1–Петро,2–Возний,3–Наталка, 4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха.
1. Про кого говорить Наталка:  «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
3.  «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
4. «…Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, ко­пійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетер­ваковський))
5.    Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)
6.   Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Мако­гоненко)
7.    До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
8.     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).
9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)
10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)
12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.» (Петро)…(учні обмінюються роботами)
Відповідь:143. 245. 613. 241. Взаємоперевірка.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. .
1.Робота з епіграфом.
Клода Тільє:
Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути щасливим.
2.Метод «Передбачення».
– Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким
епіграфом?
2.     Метод «Незакінчені речення».
·         я вважаю, що на цьому уроці ми…
·         сьогодні йтиме мова про…
·         скоріш за все на уроці ми розглянемо…
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.     Вступна бесіда.
Психологічні, портретні та мовні характеристики персонажів у тво­рі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони — непов­торні.
2.     Проблемна ситуація.
Погляньте на екран і здогадайтесь, чому саме цю геометричну фігуру ви бачите? З чим вона у вас асоціюється? (трикутник кохання)
Чи є трикутник кохання в п’єсі «Наталка Полтавка»?
Між ким? . Як так сталося?..
Давайте уявимо, що ми в театрі, і до нас завітали герої п’єси. Нехай кожен із них розкаже трохи про себе, а ми доповнимо даний образ цитатною характеристикою з тексту і узагальнимо кожен образ методом «Асоціативного гронування». Кожна пара буде опрацьовувати образ свого персонажа, створюючи міні-проект на паперах, що лежать у вас на столі.
-Кого з героїв п’єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, вірність, людська гідність? Отож, слово Наталці.
3.     Інсценізація.
Виходить дівчина із стрічкою чи квіткою у волоссі. Співає:»Ой я дівчина Полтавка, а зовуть мене Наталка…»
Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити.
Петре! Петре! Де ти тепер? Вернися до мого серця!
4.    Аналіз образу Наталки.
-Що ви можете сказати про Наталку Полтавку, виходячи з побачено­го і прочитаного в тексті?
-Як її характеризують інші герої п’єси?
5. Цитатна характеристика героїні.
-Через що страждає героїня твору? 
 -Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя? 
- Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (
-Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? 
- Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя? 
6.«Асоціативне гроно».
Наталка – волелюбна, рішуча, щира, мужня, чесна, безкорислива, проста, розумна, порядна, наполеглива, не боїться труднощів, щиро кохає.
7.Підсумок учителя
— Колись багата дочка міщанина не злякалась труднощів, злиднів. Вона розумна, обачна, не плекає жодних ілюзій. Відмовляє «престиж­ним» женихам, адже сім’я,кохання, шлюб для неї є найвищою цінністю. Героїня наполеглива в досягненні мети, катего­рична. Вона не боїться труднощів і перешкод. Все зробить для того, щоб бути з коханим Петром.
8.Інсценізація
-Вперше Петро перед нами постає з ліричною піснею «Сонце низенько»
 (під музику з’являється Петро)
 Я — сирота без роду, без племені, без талану і без приюту. Не маю ні хатини, нічого в мене ні орано, ні сіяно, бо один у світі. Я від­мовляюся від усього щастя заради Наталчиного благополуччя. Щоб я Наталку одговорював іти замуж за пана возного, научав до­чку не слухати матері й поселяв несогласіє в сім’ї?! Нехай мене Бог на­каже.
9.Характеристику образу Петра.
Петро — чуйний і вразливий, але не спроможний боротися за своє щастя тому, що боїться завдати коханій людині ще більших неприємностей.
Петро — релігійна людина, і це також накладає відбиток на його характер і поведінку. Вихований на кращих традиціях патріархальної сім’ї, він не хоче, щоб дівчина йшла за нього проти волі матері.
Це образ людини покірної долі.
Петро — це образ, що оповитий мінорною гамою почуття кохання у різноманітних його виявах — вірності, стражданні та самопожертві. В його характері домінують доброта, християнське смирення та всепрощення.
-Чи розцінюєте ви відмову Петра від Наталки як приклад його безхарактерності, пасивності, покірності долі? Доведіть думку.
10. «Асоціативне гроно».
Петро – сирота, роботящий, простий, добрий, чуйний, вразливий, покірний долі, вірний, здатний до самопожертви та всепрощення.
11..Інсценізація.
 Звучить фрагмент пісні «Всякому городу нрав і права».Виходить хлопець із палицею. Возний.
Я, дворянин, готовий одружитися з убогою селянкою, бо власному серцю не накажеш…
…Наталки вид ясний…Утробу всю потряс…Безмірно, ах! люблю ту дівицю, как жадний волк младую ягницю. І хоч в житті сповідую принцип «блаженна лож, когда биваєт в пользу ближніх» та от рожденія моєго расположені к добрим ділам, но, за недосужностію по должності, доселі ні одного не зділал.
Підходить до Наталки та Петра:
-Чи не можна б – теє-то як його – убиратись своєю дорогою, бо ти, кажеться, бачиться, видиться, здається, меж нами лишній!
Наталка:
-Почому ж він лишній? Я не хочу за вас, пане возний! І ніхто мене до цього не принудить!  (вручає возному гарбуза і співає пісню) «Коло мне хлопці вються…» (виходять)
Возний:
-Где два б’ються – третій не мішайсь! І твердо пам’ятовать, що насильно милим не будеш.
12. Характеристика образу возного.
-Як ви думаєте, любов Возного до Наталки — почуття щире чи корисливе? Довести думку.
13. «Асоціативне гроно».
Возний – чиновник, лукавий, сухий у почуттях, здирник, хабарник, черствий душею.
-У кого з героїв дістало мужності розв’язати цей трикутник кохання? А що дало кожному з героїв почуття любові?..
14.Підсумок.
-Охарактеризувавши героїв п’єси, ми переконалися в тому, що справжнє почуття любові возвеличило їх: Наталці надало сили і впевненості, Петра навчило жертвувати в ім’я благополуччя іншого, а Возного змусило вперше в житті зробити добре діло.
-Отже, давайте пригадаємо епіграф уроку.
-Щастя у кожного своє. І кожен розуміє його по-своєму. А в чому вбачаєте зміст щастя ви?
. Рефлексія.  Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Наталка – ідеал для сучасної дівчини?»



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тренувальні вправи. Дієприкметниковий зворот

Безсполучникове складне речення. Тренувальні вправи

тренувальні вправи чергування приголосних